چاپ جعبه, چاپ و بسته بندی

چاپ جعبه

چاپ جعبه و بسته بندی

چاپ جعبه

اصلی‌ترین دلیل چاپ جعبه برای محصولات، حفاظت از آنها در برابر ضربه و عوامل محیطی همچون باد و باران است. پس از آن می‌توان به نقش جعبه و بسته بندی محصول در حمل و نقل آسان اشاره کرد. با اینحال امروزه چاپ جعبه تنها به عوامل بالا محدود نمی‌شود و شرکت‌های موفق از چاپ جعبه‎‌ برای تبلیغات و برندسازی محصول خود بهره می‌برند. در واقع، یک جعبه  فقط برای حمل کالای درون آن ساخته نمی‌شود، جعبه های چاپی سفارشی بلافاصله نام تجاری شرکت را در مقابل  چشم مشتری قرار داده و نام شرکت را در ذهن خریدار حک می‌کنند. بعلاوه، جعبه و کارتن علاوه بر حفاظت کالا می‌توانند به آن جلوه بصری خاصی داده و انگیزه خرید را در مشتری تقویت کنند. حتما برای شما هم پیش آمده که وارد فروشگاهی شده و بسته‌بندی و جعبه یک محصول نظر شما را تا جایی که به خود جلب کند که محصولی را صرفا به خاطر خاص بودن جعبه و بسته‌بندی آن خریداری کنید.

پس می‌توان گفت اگر محصولی جعبه‎ای زیبا و شکیل داشته باشد، مردم تمایل بیشتری به خرید آن نشان میدهند و این امر تاثیر مستقیمی بر فروش کالا دارد. طراحی، چاپ و ساخت جعبه از عواملی هستند که هر چه با دقت و ظرافت بیشتری انجام گیرند، در برقراری ارتباط با مشتری موفقیت بیشتری به دست می‌آید. به همین دلیل است که پیشنهاد میکنیم برای طراحی و چاپ جعبه محصول خود زمان و بودجه کافی صرف کنید.

در این مقاله قصد داریم به ضرورت چاپ جعبه سفارشی ، طراحی جعبه، انواع جعبه و سایر موارد مرتبط با چاپ و بسته‌بندی جعبه بپردازیم.

 

 

چاپ جعبه سفارشی 

یکی از بزرگترین دغدغه‌های هر شرکت تجاری این است که محصول خود را نسبت به محصولات رقبا متمایز کند. چاپ جعبه سفارشی راه حلی است که هم محصول شما را از عوامل محیطی در امان میدارد و هم با داشتن طراحی منحصربفرد و به نمایش گذاشتن مشخصات شرکت، نظر مشتری را به خود جلب کرده و بر رفتار خرید او تاثیر میگذارد. در واقع جعبه‌های سفارشی روشی مناسب برای معرفی برند شرکت هستند.

یک جعبه چاپی سفارشی علاوه بر داشتن طراحی زیبا و چشمگیر، به خوبی لوگوی شرکت سازنده و اطلاعات شرکت را نیز در معرض دید مشتری میگذارد و این خود روشی موثر و ارزان در بازاریابی، تقویت برند و افزایش وفاداری به برند است. بنابراین، تولید جعبه‌های سفارشی که بتوانند محصولات شرکت شما را به خوبی از سایر محصولات متمایز کنند امری ضروری است.

 

هدف از چاپ جعبه سفارشی چیست؟

هدف از چاپ جعبه سفارشی این است که آگاهی از برند شرکت افزایش پیدا کند و مشتری قبل از باز کردن جعبه محصول هیجان خرید را تجربه کند. وقتی نام شرکت و لوگوی آن روی جعبه سفارشی چاپ شده باشد، آن جعبه از درب کارخانه تا رسیدن به مقصد در معرض دید عموم قرار گرفته و موجب آگاهی از برند میشود. پس دیگر فرقی ندارد که جعبه توی خیابانهای شهر در حال جابجایی باشد، در لابی ساختمان روی زمین گذاشته شده  و یا درست جلوی درب خانه تحویل مشتری داده شود، حتی اهمیتی ندارد که اطلاعات با چاپ رنگی مشخص شده باشند یا چاپ سیاه و سفید، آنچه مهم است در معرض دید بودن جعبه سفارشی و هیجانی است که مشتری نسبت به خرید محصول درست قبل از باز کردن بسته‌بندی آن تجربه میکند.

در واقع، جعبه تنها یک وسیله برای جابجایی راحت محصول نیست، بلکه یک بسته‌بندی سفارشی با به نمایش درآوردن لوگوی شرکت نظر مشتری را به خود جلب میکند و به محض رسیدن محصول به مقصد، برند شما را در ذهن مشتری حک میکند.

 

 

چه نوع بسته بندی اختصاصی برای برند شما مناسب است؟

قبل از اینکه به طراحی جعبه سفارشی بپردازید، تحقیق کنید که مشتری با چه چیزی بیشتر ارتباط برقرار میکند و بعد جعبه را متناسب با سلیقه مشتری و در راستای معرفی برند شرکت طراحی کنید. بعلاوه، قبل از انتخاب رنگ و مواد چاپ باید در نظر بگیرید که چه تصویری را قرار است به مشتری القا کنید. برای مثال، اگر دارید یک محصول کاملا طبیعی را بسته‌بندی میکنید، پس بهتر است از کارتونی با رنگ قهوه ای استفاده کنید که طرحی به رنگ کرم یا خاکی روی آن چاپ شده است. در واقع استفاده از یک کارتن براق با رنگهای تند و روشن و طرحهای گرافیکی سنگین برای ارائه چنین محصولی مناسب نیست.

 

چاپ جعبه چگونه به تقویت برند منجر می‌شود؟

جعبه‌های سفارشی برند شما را بلافاصله در معرض دید مشتری قرار میدهند و نام شرکت شما در ذهن آنها ماندگار خواهد شد. هیچ چیز بدتر از تحویل گرفتن کالای خریداری شده در یک کارتن قهوه‌ای ساده نیست. مطمئنا شما از دریافت چنین جعبه‌ای حس هیجان و خرسندی از خرید را تجربه نمیکنید.  وقتی نام و لوگوی شرکت شما روی جعبه چاپ شود، مشتری قبل از باز کردن بسته‌بندی متوجه میشود که این جعبه متعلق به اوست و هیجان خرید را تجربه میکند. بنابراین، شرکتهای تجاری باید از تحویل محصول خود به مشتری در یک جعبه ساده و بی هویت دوری کنند.

این امر در رابطه با خریدهای آنلاین نیز صدق میکند. وقتی مشتری خریدی را به صورت آنلاین انجام میدهد، دریافت جعبه محصول اولین تجربه ملموس او از محصول خواهد بود و دیدن نام شرکت به همراه لوگو به روی بسته‌بندی به او تا حدودی اطمینان خاطر میدهد که خرید درستی داشته و میتواند با این برند ارتباط برقرار کند. پس شما به عنوان یک شرکت تجاری موفق میتوانید با بسته‌بندی محصول در جعهبه‌‌ای سفارشی و جذاب مشتری خود را خوشحال کنید.

به عنوان یک شرکت تجاری حرفه‌ای لازم است که به چاپ جعبه‌های سفارشی جذاب پرداخته و بسته‌بندی خود را با نام تجاری، لوگو، آدرس وبسایت، نام شرکت و طرح و رنگهای منحصربفرد شخصی‌سازی کنید چراکه چاپ جعبه سفارشی برای محصولات میتواند به تقویت برند شرکت کمک کند.

 

 

چرا چاپ جعبه سفارشی امری ضروری است؟

اگرچه کیفیت محصول یکی از کلیدی‌ترین نکات برای موفقیت در بازاریابی و فروش است، اما جعبه محصول نیز میتواند با داشتن جذابیت بصری و ارائه اطلاعات کلیدی شرکت همچون نام تجاری و لوگو روشی بسیار ارزان و ساده برای بازاریابی و ایجاد آگاهی از برند باشد. از آنجا که بسیاری از رقبا به چاپ جعبه سفارشی اهمیت چندانی نمیدهند، این مورد میتواند شما را به راحتی از رقبا متمایز کرده و شانس فروش بیشتری در اختیارتان بگذارد. اگر محصول شما در جعبه‌ای سفارشی بسته‌بندی شود، نه تنها از درب شرکت تا مقصد در معرض دید بسیاری از مردم قرار میگیرد، بلکه جذابیت بصری آن باعث میشود که مشتری پیش از باز کردن بسته‌بندی هیجان خرید را تجربه کند.  درنتیجه، این تجربه خوشایند ممکن است که مشتری را ترغیب کند برای بار دوم از شما محصولی را خریداری کرده و یا کالا و خدمات شرکت شما را به دوستان و آشنایان توصیه کند. بنابراین، چاپ جعبه و بسته‌بندی سفارشی در ایجاد آگاهی از برند و تقویت برند نقش بسزایی دارد و میتواند منجر به فروش بیشتر و در نتیجه سود بیشتر برای شرکت شود.

 

انواع جعبه­‌ و بسته بندی محصولات

بدیهی است که بسته‌بندی نقش مهمی در ارزش ادراک ‌شده محصول دارد. از آنجا که جعبه‌ها و انواع بسته‌بندی طیف گسترده‌ای دارند، انتخاب مناسب‌ترین گزینه بسته‌بندی برای محصول به‌منظور تقویت برند و غنی کردن تجربه مشتری کمی دشوار است. در اینجا به معرفی انواع جعبه‌ و کاربرد آنها می‌پردازیم.

  1. جعبه های مقوایی
  2. جعبه مقوایی موج دار
  3. جعبه هارد باکس (جعبه سخت)
  4. جعبه پلاستیکی
  5. بسته بندی نئوپانی
  6. کیسه پی اتیلن
  7. پاکت فویلی

۱- جعبه‌های مقوایی

با اینکه کاغذ ماده اصلی تشکیل دهنده مقوا است، اما جعبه‌های مقوایی از استحکام بالایی برخوردارند. مقوا را میتوان به راحتی برش داده و اشکال سفارشی متفاوتی را با آن ساخت. به همین دلیل است که مقوا برای تهیه جعبه‌های سفارشی ایده‌آل است. جعبه‌های مقوایی انواع مختلفی دارند که هر یک کاربردی متفاوت دارد. برای مثال، از مقوای سفید معمولا برای بسته‌بندی مواد آرایشی، دارویی، مواد غذایی منجمد، شیر و آبمیوه استفاده میشود. جعبه‌های مقوایی کاهی رنگ(قهوه‌ای) در برابر رطوبت مقاومت کمتری دارند و برای بسته‌بندی مواد غذایی مناسب نیستند.

۲- جعبه مقوایی موج‌دار

مردم اغلب جعبه مقوایی و جعبه مقوایی موج‌دار را یکی میدانند، اما این دو با هم متفاوتهای بسیاری دارند. جعبه مقوایی از نوعی کاغذ مقاوم ساخته شده است که برای  حمل و نقل محصولات مختلفی از آن استفاده میشود.

ماده اصلی ساخت جعبه مقوایی موج‌دار کاغذ بازیافتی است و این نوع مقوا را میتوان بارها و بارها بازیافت کرده و دوباره مورد استفاده قرار داد. جعبه مقوایی موج‌دار بسیار مقاوم‌تر از جعبه مقوایی است و حداقل دو عنصر سازنده دارد: لاینر و مدیوم. لاینر نوعی متریال تخت است که روی سطح خارجی مقوا به کار می‌رود (در برخی موارد برای مقاومت بیشتر جعبه از آن در سطح داخلی نیز استفاده میشود) و مدیوم بین لاینرها قرار می‌گیرد و نقش مهمی در استحکام‌‌بخشی به جعبه ایفا می‌کند. به دلیل مقاومت بالای جعبه مقوایی موج‌دار، از آن برای بسته‌بندی و حفاظت ازمحصولاتی استفاده میشود که قرار است مسافتی طولانی را طی کنند. جعبه مقوایی موج‌دار در برابر رطوبت نیزمقاومت خوبی دارد و  برای جابجایی‌های طولانی مدت مواد غذایی به کار میرود. ساخت جعبه‌های پیتزا از دیگر کاربردهای جعبه مقوایی موج‌دار است.

ضخامت مناسب جعبه­‌های مقوایی موج­دار برای بسته بندی محصولات مختلف

عوامل مختلفی ضخامت مناسب جعبه‌های مقوایی موج‌دار را مشخص میکنند. موارد زیر از اصلی‌ترین عوامل تعیین‌کننده ضخامت مناسب برای جعبه‌های مقوایی موج‌دار هستند:

  • تعیین روش فروش کالا: فروش از طریق فروشگاه­های درون شهری و یا  فروش از طریق فروشگاههای اینترنتی
  • جنس و میزان حساسیت محصول (برای مثال: آیا محصول شکستنی است؟)
  • وزن و ابعاد محصولی که قرار است در داخل جعبه­‌ مقوایی موج‌دار قرار گیرد.

 

۳- جعبه هاردباکس (جعبه سخت)

تا به حال به جعبه بسته بندی گوشی‌های آیفون یا محصولات لوکس مثل ساعت رولکس دقت کرده‌اید؟ جنس این نوع بسته بندی نیز مقوایی است اما دارای مقاومت بسیار بالا و ظاهری بسیار جذاب است. به این نوع جعبه مقوایی مقاوم و لوکس “جعبه هاردباکس” یا “جعبه سخت” میگویند.

جعبه هاردباکس از مقوای بسیار فشرده ساخته میشود. این نوع مقوای فشرده چهار برابر مقاومتر از مقوای تک‌لایه‌ای است که در ساخت یک جعبه استاندارد معمولی به کار میرود. جعبه هارباکس که اغلب دست ساز بوده و تولید انبوه نمیشود، یکی از گرانترین نوع جعبه‌ها است. جعبه هاردباکس یا جعبه سخت تاشو نیست و درنتیجه حجم بیشتری را در جابجایی اشغال میکند و این امر طبیعتا هزینه جابجایی را افزایش میدهد.
این نوع بسته‌بندی اغلب در تجارت لوازم آرایشی، جواهرات، تکنولوژی وکالاهای لوکس به‌کار میرود.

۴- جعبه پلاستیکی

در حال حاضر، پلاستیک در طیف گسترده‌ای از محصولات به کار میرود و در برخی موارد نیز جایگزین موادی همچون چوب، شیشه، چرم، سرامیک و غیره میشود.

بسته‌بندی محصولات با جعبه پلاستیکی مزایای بسیاری دارد. جعبه‌های پلاستیکی قابل بازیافت هستند. بعلاوه، ظروف پلاستیکی که اجازه ورود هوا به درون محفظه را نمیدهند گزینه مناسبی برای حفظ کیفیت غذا و جلوگیری از آلودگی آن به حساب می‌آیند. بسته‌بندی‌های پلاستیکی در برابر ضربه نیز مقاوم بوده و به راحتی نمیشکنند. یکی دیگر از دلایل محبوبیت بسته‌بندی‌های پلاستیکی این است که از هر زاویه‌ای میتوان به راحتی محصول درون جعبه را دید و نیازی به باز کردن جعبه نیست. جعبه‌های پلاستیکی بسیار انعطاف پذیر و سبک هستند و برخلاف باور عوام قابل بازیافت هستند، به این معنا که در مقایسه با شیشه یا سایر مواد، تولید پلاستیک جدید انرژی کمتری مصرف میکند و از همه مهمتر اینکه تولید پلاستیک مقرون به صرفه است.

۵- بسته‌بندی نئوپانی

نئوپان نیز نوعی مقوا است اما ساختار آن به‌گونه‌ای است که به راحتی میتوان آن را برش داد، تا کرد و به شکل دلخواه درآورد. جعبه نئوپانی یک گزینه مقرون‌به‌صرفه برای بسته بندی محصولات است و اغلب برای بسته‌بندی مواد غذایی، آرایشی، الکترونیکی و دارویی استفاده میشود. از آنجا که ورقه‌های نئوپانی سبک‌وزن هستند، نمیتوان از جعبه نئوپانی برای بسته‌بندی محصولات سنگین استفاده کرد. اما این نوع جعبه برای بسته‌بندی بسیاری از کالاهای خواربارفروشی از قبیل غلات، بیسکوییت، دستمال کاغذی و غیره مناسب است. به خاطر داشته باشید که نئوپان در برابر رطوبت مقاوم نیست و در صورت وجود رطوبت، جعبه به راحتی آسیب میبیند.

۶- کیسه پلی‌اتیلن

کیسه پلی اتیلن یا کیسه پلاستیکی یکی از انواع رایج بسته‌بندی است که میتواند برای حمل و جابجایی طیف گسترده‌ای از محصولات همچون مواد غذایی، گل، مواد شیمیایی، زباله، روزنامه و غیره استفاده شود. کیسه‌های پلی‌اتیلن سبک، قابل استفاده مجدد، انعطاف‌پذیر و مقاوم هستند. از آنجا که ساخت کیسه پلی‌اتیلن ساده است، میتوان با هزینه‌ای کم آنها را در سایز و طرح و اندازه دلخواه مشتری به صورت کاملا سفارشی تولید کرد.

۷- پاکت فویلی

پاکت فویلی معمولا برای بسته‌بندی چای و قهوه به‌کار میرود. در واقع، پاکت فویلی از ورود باکتری به محصول جلوگیری کرده، ماندگاری محصول در قفسه فروشگاه را افزایش داده  و از همه مهمتر باعث میشود طعم چای یا قهوه حفظ شود. از کیسه‌های فویلی برای بسته‌بندی البسه وکالای خواب نیز استفاده میشود. در فرآیند بسته‌بندی، ابتدا اکسیژن موجود در کیسه را خارج میکنند و به این ترتیب جلوی رشد قارچ و باکتری را میگیرند. برای جلوگیری از فاسد شدن موادی همچون پنیر، ماهی دودی، غلات و انواع مغزها نیز میتوان از پاکت فویلی استفاده کرد.

 

مراحل ساخت جعبه

اصولا جعبه سازی به ترتیب، طی سه مرحله زیر صورت میگیرد:

  • طراحی جعبه سفارشی
  • چاپ جعبه سفارشی
  • تولید و ساخت جعبه سفارشی

طراحی جعبه چگونه انجام می‌شود؟

طراحی جعبه توسط طراحان متخصص در این حوزه انجام میشود. این طراحان با اصول قالب‌سازی جعبه آشنا هستند و معمولا برای انجام کار خود از نرم‌افزارهایی همچون کورل، فتوشاپ و ایلستریتور بهره میبرند. ایده‌پردازی در رابطه با انتخاب بهترین نوع بسته بندی از نظر ساختار، ظاهر و چاپ نیز از دیگر وظایف طراحان جعبه سفارشی است. .

در واقع، ابتدا طراح -با توجه به خواسته‌های مشتری- بهترین طرح خود را برای چاپ جعبه ارائه میدهد. سپس، مشتری طرح را تایید میکند و یک نمونه اولیه از جعبه ساخته میشود. پس از ساخت اولین نمونه از جعبه، بررسیهای لازم برای رفع ایرادات صورت میگیرد و در آخر طرح به مرحله چاپ نهایی میرسد.

انواع روش  چاپ جعبه

پنج روش اصلی برای چاپ جعبه وجود دارد که این پنج روش عبارتند از:

  • چاپ افست (لیتوگرافی)
  • فلکسوگرافی
  • چاپ دیجیتال یا جوهرافشان
  • چاپ گراور
  • چاپ سیلک اسکرین

هر یک از پنج روش اصلی چاپ جعبه، قابلیتها و محدودیتهایی دارند. در نتیجه، شما به عنوان فردی که خواستار چاپ جعبه سفارشی هستید بهتر است با این قایلیتها و محدودیتها آشنا باشید تا با توجه به موارد مورد نیاز خود در چاپ -از قبیل حجم کار، کیفیت و هزینه- بهترین گزینه موجود را انتخاب کنید.

بهترین روش برای چاپ جعبه سفارشی کدام است؟

همانطور که گفته شد، چاپ افست، فلکسوگرافی، چاپ دیجیتال، چاپ گراور و چاپ سیلک اسکرین هر کدام دارای قابلیتها و محدودیتهایی هستند که میتوانند شما را در انتخاب بهترین روش چاپ جعبه سفارشی راهنمایی کنند. برای مثال، چاپ دیجیتال برای چاپ در حجم کم و در سریعترین زمان ممکن مناسب است. پس اگر میخواهید که جعبه سفارشی شما در زمانی کوتاه و در تیراژی کمتر از ۱۰۰۰ عدد چاپ شود، چاپ دیجیتال بهترین گزینه است. حال اگر قصد دارید که جعبه سفارشی خود را در تیراژی بالاتر از ۱۰۰۰ عدد چاپ کنید، چاپ افست بهترین گزینه محسوب میشود و اگر تیراژ کار میلیونی باشد، آنگاه چاپ گراور مناسب‌ترین شیوه خواهد بود.

کاربرد، مزایا و معایب هر یک از پنج روش چاپ جعبه

چاپ افست در بسته‌بندی

چاپ افست یکی از شیوه‌های متداول چاپ است که در آن جوهر از یک پلیت(صفحه) به غلطک منتقل شده و از آنجا به لایه‌های مختلفی میرسد. از چاپ افست معمولا در تولید انبوه محصولات استفاده میشود. برای مثال، برای چاپ روزنامه، بروشور، مجله و جعبه در تیراژ بالا از شیوه چاپ افست استفاده میشود. بعلاوه، از چاپ افست برای چاپ کارتن‌های تاشو و چاپ لیبل نیز استفاده میشود. چاپ افست یکی از پرکاربردترین شیوه‌های چاپ برای داشتن محصولی با کیفیت بالا و هزینه پایین (در تیراژ بالا)است. با اینکه استفاده از بیش از چهار رنگ در چاپ افست امکانپذیر است، معمولا تنها از یک یا دو رنگ در آن استفاده میشود. از این شیوه هم برای چاپ جعبه مات و هم برای چاپ جعبه براق استفاده میشود که هر دو جلوه ویژه‌ای به محصول میدهند. هرچند شیوه چاپ افست مزایای بسیاری دارد، اما میتوان زمانبر بودن این شیوه را به عنوان یکی از مهم‌ترین معایب چاپ افست در نظر گرفت.

فلکسوگرافی برای چاپ جعبه و بسته بندی

فلکسوگرافی یکی از متدهای چاپ است که در آن از پلیت‌های (صفحات) انعطاف‌پذیری استفاده میشود. در واقع، فلکسوگرافی نوعی لترپرس مدرن است که دارای قابلیت چرخش با سرعت بالا است و به همین دلیل میتوان از فلکسوگرافی برای چاپ روی هر نوع لایه‌ای از قبیل پلاستیک، کاغذ و سلفون استفاده کرد. چاپ فلکسی به طور گسترده‌ای بر روی بسترهای غیر متخلخل -که در انواع بسته‌بندی‌ مواد غذایی به کار میروند- کاربرد دارد.

این روش کاملاً مشابه روش چاپ افست است، اما در چاپ فلکسی به جای صفحات مسطح از یک پلیمر حساس به نور استفاده میشود. هزینه چاپ با روش فلکسوگرافی پایین بوده و همچنین، هزینه تنظیم و راه‌اندازی آن نیز مقرون‌به‌صرفه است، اما در مقایسه با چاپ افست(لیتوگرافی)، کیفیت چاپ با متد فلکسوگرافی به طرز چشمگیری پایین است. بنابراین، بهتر است برای چاپ تصاویر با کیفیت بالا ازچاپ فلکسی استفاده نکنید.

چاپ دیجیتال یا جوهر افشان جعبه 

از چاپ دیجیتال یا جوهرافشان عمدتا برای چاپ محصولات در تیراژ کم و یا مقیاس کوچک استفاده میشود. چاپ دیجیتال برای چاپ روی محصولات کاغذی و بسته‌بندی‌های کاغذی کاربرد بسیاری دارد. بعلاوه، معمولا برای چاپ نمونه اولیه بسته‌بندی از روش جوهرافشان استفاده میشود. چاپ دیجیتال به راحتی قابل دسترس است و مشتری میتواند تنها با دردست داشتن طرح مورد نظر به سراغ چاپخانه‌ای برود- که از شیوه چاپ دیجیتال استفاده میکند- و در همان‌جا بسته‌بندی مورد نظر خود را با طرح دلخواه چاپ کند. از آنجا که چاپ به روش دیجیتال نیاز به هیچ زیرساختاری ندارد، پس روشی است که میتوان از آن برای صرفه‌جویی در وقت بهره برد.

با این وجود، استفاده از چاپ دیجیتال برای چاپ محصولاتی در مقیاس بزرگ توصیه نمیشود، چرا که هزینه چاپ دیجیتال در تیراژ بالا در مقایسه با سایر شیوه‌های سنتی چاپ بسیار بالا است.

کاربرد چاپ گراور در چاپ جعبه

چاپ گراور یکی از شیوه‌های رایج چاپ است که اغلب برای چاپ حجم بالایی از کاتالوگها و مجلات استفاده میشود.کیفیت عالی و سرعت بالا از ویژگیهای بارز چاپ گراور است. در چاپ گراور، جوهر از یک استوانه که روی آن حکاکی شده به بستر مورد نظر منتقل میشود و فرآیند چاپ صورت میگیرد. انعطاف‌پذیری ساختار ماشین چاپ و سادگی فرآیند چاپ از دیگر مزایای چاپ گراور است. در حال حاضر، یکی از عمده‌ترین کاربردهای چاپ گراور به بازار بسته‌بندی مواد تعلق دارد و پیش‌بینی میشود که کاربرد این شیوه چاپ در آینده بیشتر شود. از آنجا که هزینه چاپ گراور بسیار بالاست، بهتر است که از آن برای چاپ محصولات در تیراژ بالا استفاده شود.

چاپ سیلک اسکرین جعبه

چاپ سیلک اسکرین یکی از تکنیکهای چاپ است که در آن از مش برای انتقال جوهر به لایه استفاده میشود. در حال حاضر، رایج‌ترین مش مورد استفاده از پلی‌استر تهیه میشود. نوع مش به‌کار‌رفته در فرآیند چاپ جلوه و نتیجه طرح نهایی چاپ شده را مشخص میکند. از آنجا که در فرایند چاپ از ابریشم استفاده میشده است، این شیوه به چاپ سیلک(ابریشم) اسکرین شناخته میشود. در چاپ سیلک اسکرین در‌آنِ واحد تنها یک رنگ چاپ میشود و برای داشتن یک طرح یا تصویر چندرنگی به چند اسکرین در فرآیند چاپ نیاز است. از شیوه چاپ سیلک اسکرین برای چاپ برچسب‌ها و موارد تبلیغاتی استفاده میشود. همچنین، چاپ سیلک اسکرین گزینه‌ای ایده‌آل برای چاپ طرحهای گرافیکی است، پس می توان از آن برای چاپ جعبه‌های سفارشی با طرحهای گرافیکی با کیفیت استفاده کرد.

 

مراحل تکمیلی ساخت جعبه پس از چاپ

بعد از چاپ طرح دلخواه مشتری روی متریال انتخابی، جعبه باید مراحل پایانی تولید یا به عبارتی” مراحل پس از چاپ جعبه”را پشت سر گذاشته تا آماده ارائه به بازار شود. اضافه کردن پوشش به جعبه یکی از مراحلی است که پس از چاپ جعبه انجام میشود و بهتر است که نوع پوشش جعبه متناسب با هدف شرکت و استراتژیهای بازاریابی مورد نظر آن انجام گیرد. مرحله سلفون‌کشی، زدن یووی روی جعبه چاپی، اضافه کردن روکش ورنی، قالب زدن و تیغ زدن و در نهایت مرحله چسب‌کاری را میتوان از اصلی‌ترین مراحل پس از چاپ جعبه نام برد.

 

انواع پوشش های بسته بندی:

روکش لمینت در چاپ جعبه

روکش لمینت دارای کیفیت بالایی است اما هزینه تولید آن نیز بالاست. روکش لمینت مقاومت بسیار بالایی در برابر رطوبت و گرد‌و‌غبار از خود نشان میدهد. معمولا در بسته‌بندی کالاهای لوکس از روکش لمینت مات یا براق استفاده میشود.

عموما، از روکش لمینت مات برای محصولات لوکس استفاده میشود تا بسته‌بندی در عین سادگی، شیک و لوکس به نظر بیاید. از روکش لمینت براق نیز برای ارائه یک بسته‌بندی پر زرق و برق استفاده میشود.

روکش UV و AQ در چاپ جعبه و بسته بندی

روکش AQ گزینه‌ای با هزینه کم بوده و کارایی بالایی دارد. به همین دلیل، میتوان AQ با میزان براقیت کم را به صورت پیش‌فرض به عنوان روکش مناسب برای بسته‌بندی در نظر گرفت.

از سوی دیگر، روکش UV یک روکش براق و جذاب برای بسته‌بندی جعبه است که اگر با طرحهای گرافیکی تلفیق شود نگاه هر بیننده‌ای را به خود جلب میکند. بعلاوه، روکش UV باعث میشود که رنگ چاپ شده روی جعبه بسیار چشمگیرتر به نظر بیاید.

روکش لمینت در برابر پارگی مقاومت بیشتری دارد و گزینه مناسب‌تری برای حفاطت از بسته بندی هنگام حمل و نقل محسوب میشود. اما روکش UV سازگاری بیشتری با محیط زیست دارد، با این حال مقاومت و استحکام آن از روکش لمینت کمتر است. از آنجا که روکش UV بیشترین میزان جذابیت و براقیت را به بسته‌بندی میدهد و همچنین تولید آن سریع و ارزانتر است، هنوز یکی از روکشهای محبوب در بسته‌بندی به حساب می‌آید.

 

روکش ورنی در چاپ جعبه و بسته بندی

در روکش ورنی برای مات یا براق کردن بسته‌بندی از ماده‌ای مایع و شبیه به لاک استفاده میشود که جلوه‌ای خاص به ظاهر جعبه میبخشد. انتخاب روکش ورنی در دو نوع مات و براق گزینه مناسبی برای جعبه‌های مقوایی موجدار است.

اگر روکش ورنی براق با رنگهای روشن همراه شود سطح جعبه در زیر نور آفتاب بازتابی چشمگیر خواهد داشت و اگر روکش ورنی مات باشد سطح جعبه صاف و کاملا لوکس به نظر می‌آید. روکس ورنی مات یکی از محبوب‌ترین روکشها برای بسته‌بندی محصولات آرایشی و جواهرات است، چرا که این نوع روکش، حس خاص بودن و لوکس بودن محصول را به مشتری القا میکند.

روکش سلفون در جعبه سازی

روکش سلفون نوع دیگری از پوشش متداول برای بسته‌بندی است. در این شیوه، لایه‌ای نازک از پلاستیک روی سطح کار چسبانده میشود. روکش سلفون نیز انواع متفاوتی از جمله روکش سلفونی مات و براق دارد. روکش سلفونی استحکامی بیشتری نسبت به روکش UV دارد و احتمال ترک خوردن روکش و جعبه را نیز کاهش میدهد.

 

کاربرد برجسته کاری و طلاکوبی در جعبه سازی

به منظور افزایش زیبایی بصری بسته‌بندی، از دو شیوه برجسته‌کاری و طلاکوبی در ساخت و چاپ جعبه سفارشی استفاده میشود. روشهای مختلفی برای برجسته‌کاری یا طلاکوبی روی جعبه وجود دارد که در زیر به برخی از آنها اشاره میکنیم:

  • برجسته کاری ساده: در این روش روی سطح کار طلاکوبی صورت میگیرد.
  • برجسته کاری ناآشکار: در این روش بدون استفاده از طلاکوبی تنها سطح کار برجسته میشود.
  • برجسته کاری انطباق یافته: در این روش ابتدا سطح کار برجسته میشود و سپس طلاکوبی روی قسمت برجسته انطباق می‌یابد.
  • برجسته کاری و طلاکوبی ترکیبی: روشی است که در آن برجسته‌کاری و طلاکوبی به صورت همزمان توسط یک قالب انجام میگیرند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *