چاپ جعبه, چاپ و بسته بندی

تفاوت‌های بین جعبه سفارشی و جعبه آماده

تفاوت چاپ جعبه سفارشی و جعبه آماده

تفاوت‌های موجود بین جعبه‌های سفارشی و جعبه‌های آماده

امروزه، اکثریت صنایع به تکنولوژیهای روز گرایش دارند و صنعت بسته‌بندی نیز در این امر مستثنی نیست. در واقع، ماشین‌آلات پیشرفته و تجهیزات چاپ و پرینت باعث بروز فاصله‌ای چشمگیر بین شیوه‌های جدید بسته‌بندی و شیوه‌های قدیم آن شده‌اند. در نتیجه  پیشرفت تکنولوژی،  فرآیند چاپ و بسته‌بندی به صورت خودکار انجام شده و کیفیت محصول بسیار بالاتر رفته است. از این رو، بسته‌بندی غذای تازه، بسته‌بندی پلاستیکی و بسته‌بندی مقوایی در صنایع گوناگون مصرف بالایی پیدا کرده است. برای پاسخگویی به نیاز روزافزون بسته‌بندی از جعبه‌های آماده و جعبه‌های سفارشی استفاده میشود. هر یک از جعبه‌های نامبرده مزایا و معایب خاص خود را دارند و نیاز است که مشتری پیش از سفارش جعبه، نوع بسته‌بندی مورد نیاز را بداند. به همین دلیل، در این مقاله به بیان تفاوت‌های موجود بین جعبه‌های سفارشی و جعبه‌های آماده میپردازیم تا شما بتوانید با اطمینان خاطر یکی از این دو نوع جعبه را برای ارائه و بسته‌‍بندی محصول خود انتخاب کنید.

بسته‌بندی آماده چیست؟

جعبه‌های بسته‌بندی آماده به آن دسته از انواع جعبه گفته میشود که میتوان به سادگی آنها را در ابعادی مشخص از سایتهای آنلاین تجاری سفارش داد. جعبه‎‌های آماده در سایزهای مختلفی موجود بوده اما اشکال آنها محدود است. با توجه به آنالیز بازار، به نظر می‌آید که در صنعت بسته‌بندی، سفارش جعبه‌های آماده – درمقایسه با جعبه‌های اختصاصی- رایج‌تر است.

بسته‌بندی سفارشی چیست؟

جعبه‌هایی که با توجه به سفارش و سلیقه مشتری ساخته میشوند را جعبه‌های سفارشی مینامند. بنابراین، ساخت جعبه سفارشی در هر شکل و رنگی و با هر طرح و اندازه‌ای متناسب با خواست مشتری انجام میشود. میتوان جعبه‌های سفارشی را “بسته‌بندی برمبنای تقاضا” نامید. ساخت جعبه سفارشی بر مبنای تقاضا موجب رضایت بیشتر مشتری و همچنین، جذابیت و منحصربه‌فرد بودن بسته‌بندی به دلیل تنوع دررنگ و اندازه و سایز جعبه میشود.

جعبه سفارشی و جعبه آماده برای چه کسانی مناسب است؟

جعبه‌های سفارشی و جعبه‌های آماده بسته به نیاز افراد و شرکتها تولید شده و به فروش میرسند. در کسب‌و‌کارهای کوچک همچون حمل‌و‌نقل، بسته‌بندیهای از پیش ساخته شده در سایزهای بزرگ کارآمدتر است. از سویی دیگر، خرده‌فروشیها اغلب برای جلب رضایت مشتری، جعبه‌های سفارشی با اندازه و شکل دلخواه را سفارش میدهند. برای بسیاری از صنایع و مشاغل همچون تولیدکنندگان محصولات آرایشی نظیر رژ لب، بسته‌بندی در جعبه‌های سفارشی مناسب‌تر است.

شخصی‌سازی جعبه سفارشی و جعبه آماده

طراحی جعبه‌های آماده عموما شخصی سازی نمیشوند و این نوع جعبه‌ها در رنگها و ابعاد و اشکال محدودتری تولید شده و کاربرد عام‌تری دارند. به عبارتی دیگر، میتوان در هر جایی و برای طیف گسترده‌ای از محصولات از جعبه‌های پیش ساخته شده استفاده کرد. اما جعبه‌های سفارشی به خاطر داشتن طراحی و فرم اختصاصی محبوب واقع شده‌اند. در طراحی جعبه‌های سفارشی از مد رنگ CMYK استفاده میشود. علاوه‌بر زیبایی، معمولا اطلاعات شرکت از قبیل لوگو، طریقه استفاده و تاریخ مصرف محصولات روی جعبه‌های سفارشی  چاپ میشود و این امر به برندینگ محصول یا خدمت ارائه شده کمک شایانی میکند.

محبوبیت برند

جعبه‌های آماده در تعداد بالا تولید میشود و کاربردهای بسیاری دارند اما اغلب شخصی سازی نمیشوند، در نتیجه، جعبه‌های آماده نه موجب آگاهی از برند میشوند و نه برندی را محبوب و معروف میکنند. در مقابل، جعبه‌های سفارشی در زمینه برندینگ بسیار قوی عمل کرده و گاهی تنها با هدف ایجاد آگاهی از برند ساخته میشوند. ساخت جعبه‌های سفارشی متناسب با خواسته شرکت نه تنها به ارائه  بهتر محصول کمک میکند بلکه موجب شناخته شدن و محبوبیت کمپانی ارائه دهنده محصول نیز میشود.

تغییر و اصلاح بسته‌بندی

از آنجا که جعبه‌های آماده از قبل ساخته شده‌اند، امکان تغییر و اصلاح در آنها وجود ندارد. اما جعبه سفارشی -قبل از ساخت- متناسب با تقاضای مشتری طراحی میشوند و مشتری میتواند ابعاد و رنگ و شکل جعبه سفارشی را -پیش از ساخت- به دلخواه خود مشخص کند.

اندازه جعبه بسته‌بندی

جعبه‌های از پیش ساخته شده در ابعاد و اشکال متفاوت موجود هستند، اما جعبه‌های سفارشی-همانطور که از اسم آن مشخص است-  تنها مطابق با ابعاد دلخواه مشتری ساخته میشوند. بنابراین، با مشخص کردن دقیق ابعاد جعبه سفارشی میتوان هزینه‌ ساخت جعبه را بهتر مدیریت کرد. برای مثال، اگر فرض کنیم  با سفارش جعبه‌ای اختصاصی -در ابعادی کوچکتر از جعبه‌های آماده- بتوانیم یک دلار پس‌انداز کنیم، پس با سفارش ساخت ۱۰۰۰۰۰ جعبه سفارشی مبلغ پس‌انداز به ۱۰۰۰۰۰ دلار میرسد که مبلغ هنگفتی است.

فرآیند ساخت جعبه

جعبه‌های آماده به همان صورت که ساخته میشوند مورد استفاده قرار میگیرند و در ابعادی ثابت طی فرآیندی تکراری بارها تولید شده و به فروش میروند. در حالیکه در ساخت جعبه سفارشی، این فرآیند طولانی‌تر و متفاوت‌تر است. برای اختصاصی کردن جعبه سفارشی ابتدا باید ابعاد و شکل و طرح متناسب با خواست مشتری مشخص شود. سپس، تعدادی جعبه باید به صورت نمونه تولید شوند تا در صورت نیاز اصلاحاتی روی آنها انجام گیرد. در آخر، جعبه سفارشی به مرحله تولید و تحویل به مشتری میرسد. این فرآیند ترتیبی، کاملا متناسب با خواسته‌های مشتریان صورت گرفته و در نتیجه کل پروسه برای هر مشتری جدید و متفاوت است.

کارایی جعبه‌های آماده و سفارشی

معمولا جعبه‌های آماده که در یک شکل واحد تولید میشوند،میتوانند برای بسته‌بندی کالاهای مختلف در شرایط متفاوت به کار روند. اما جعبه‌های سفارشی، متناسب با ابعاد و شکل کالایی خاص طراحی و سپس ساخته میشوند و در نتیجه تنها میتوان از آنها برای بسته‌بندی همان کالای خاص استفاده کرد. در نتیجه انطباق شکل و اندازه کالا با جعبه سفارشی‌سازی شده، محصولات در جعبه با حفاظت بهتری جا‌به‌جا میشوند و دیگر به بسته‌بندی و حفاظت بیشتر نیازی ندارند.

برآورد هزینه جعبه‌های سفارشی و از پیش ساخته شده

جعبه‌های آماده اغلب در تیراژ بالا تولید شده و این امر باعث کاهش هزینه تولید جعبه میشود. از سوی دیگر، جعبه‌های سفارشی اغلب در تیراژ کم و مطابق با خوسته‌ها و نیازهای خرده فروش‌ها تولید میشوند که این امر موجب افزایش هزینه چاپ و تولید جعبه میگردد. در واقع، تولید جعبه سفارشی به تعداد کم، هزینه طراحی اختصاصی و نیاز به نیروی انسانی ماهر از عواملی هستند که باعث افزایش هزینه چاپ جعبه سفارشی میشوند.

 

کیفیت جعبه‌های سفارشی و جعبه‌های آماده

کیفیت جعبه‌های از پیش ساخته برای همه جعبه‌ها یکسان است، اما کیفیت جعبه‌های سفارشی عمدتا به خواسته‌های مشتری بستگی دارد. متناسب با درخواست مشتری، جعبه‌های سفارشی میتوانند بسیار مقاوم، قابل بازیافت و سازگار با محیط زیست ساخته شوند.

 ضمانت طرح و رنگ

جعبه‌های آماده در رنگ و طرحی یکسان موجود هستند، در حالیکه جعبه‌های سفارشی را میتوان در طرحها و رنگهای دلخواه چاپ و تولید کرد.

ماندگاری و طول عمر جعبه

از آنجا که اندازه و شکل جعبه‌های از پیش ساخته شده متنوع نیست، ممکن است ناهماهنگی بین اندازه و شکل محصول و جعبه آماده باعث کم شدن طول عمر جعبه شود. بالعکس، جعبه‌های سفارشی کاملا منطبق با اندازه و شکل محصول ساخته شده و ماندگاری بیشتری دارند و همچنین حمل و نقل محصول نیز آسانتر است. در واقع، هماهنگی اندازه جعبه سفارشی و محصول باعث میشود که محصول در جعبه تکان نخورد و با حفاظت و ایمنی بیشتری حمل شود.

طراحی روی جعبه

جعبه‌های آماده برای محصولات مختلفی چاپ میشوند، پس طراحی خاصی روی آنها به چشم نمیخورد، اما طراحی جعبه‌های سفارشی که با هدف جذب مشتری صورت میگیرد، چشمگیر و زیبا هستند  و باعث بالا رفتن هزینه چاپ و تولید نیز میشوند. به کار بردن طراحی غنی روی جعبه‎های چاپی منجر به آگاهی از برند میشود.

مزیت‌ها و محدودیتهای جعبه های آماده و سفارشی

جعبه‌های آماده در طرح‌ها و رنگهای محدودی تولید میشوند، برای برندینگ محصولات و خدمات مناسب نیستند، و به دلیل اینکه در ابعادی مشخص چاپ میشوند ممکن است نیاز باشد محصول را با دقت بیشتری بسته‌بندی کرد تا هنگام حمل و نقل در جعبه تکان نخورده و آسیب نبیند. با این حال، به دلیل تولید انبوه جعبه‌های آماده، هزینه آن بسیار مقرون‌به صرفه‌تر از جعبه‌های سفارشی است و همچنین، این جعبه‌ها از پیش ساخته شده و آماده تحویل هستند و مشتری تنها باید جعبه آماده مورد نظر را انتخاب کرده و سفارش دهد.

جعبه‌های سفارشی در طرحها و ابعاد و اشکال گوناگون و کاملا متناسب با نیاز مشتری طراحی و سپس تولید میشوند. برای حمل کالاهایی همچون جواهرات و لوازم آرایشی بهتر است که از جعبه‌های سفارشی استفاده شود، چرا که این امر به آگاهی از برند می‌انجامد و حفاظت از کالای درون جعبه با اطمینان بیشتری صورت میگیرد. با این حال، هزینه طراحی و ساخت جعبه‌های سفارشی بسیار بیشتر از جعبه‌های آماده است و همچنین، فرآیند طراحی و چاپ جعبه بیشتر به طول می‌انجامد و نمیتوان تنها با یک کلیک جعبه‌های سفارشی را از وبسایتهای فروش جعبه خریداری کرد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *